В сучасному, бурхливому потоці новин та інформації питання довіри до засобів масової інформації є ключовим індикатором стійкості суспільства. Українське суспільство перебуває у тривожному стані в умовах повномасштабної війни, тому, в цьому випадку, це питання є найбільш актуальним. Чи довіряють люди ЗМІ, відповіді онлайн погодились надати 22 людей.
Учасники відповіли на шість питань із таких тем: джерела новин із яких вони найчастіше отримують інформацію, довіра до цих джерел, ступінь довіри, перевірка інформації та критичне мислення, соціальні мережі та їх вплив, пропозиції та побажання.
У першому блоці ми поставили запитання: звідки ви найчастіше отримуєте новини і наскільки часто споживаєте новини?
- Згідно з результатами більша кількість людей отримує новини з соціальний мереж, таких як Telegram, Facebook і т. д. – 21 людина з опитуваних (95,5%). На другому місці – 59,1% опитуваних отримують новини від друзів/родичів/колег. 31,8% отримують новини від українських онлайн-ЗМІ та 31,8% від YouTube-каналів. 13,6% отримують з іноземних ЗМІ, і лише 9,1% отримують новини від українських телеканалів.
- 59,1% з опитуваних споживають новини кілька разів на день. 18,2% – лише раз на день, 13,6% – лише кілька разів на тиждень. І 4,5% – споживають новини рідше одного дня на тиждень та практично не споживають.
Другий блок: наскільки ви довіряєте українським ЗМІ загалом і які джерела ви вважаєте найбільш об’єктивними?
- Згідно з опитуванням 68,2% (15 людей) скоріше довіряють українським ЗМІ. 18,2% опитуваних було важко відповісти на це питання, а 13,6% – скоріше не довіряють.
- Більшість опитуваних (54,5%) вважать офіційні сторінки державних органів у соціальних мережах найбільш об’єктивними. 40,9% – незалежні українські онлайн-видання. 36,4% вважать найбільш об’єктивними іноземні ЗМІ. 31,8% – державні ЗМІ України та популярні Telegram-канали. 13,6% – місцеві ЗМІ, 9,1 – блогери та інфлюенсери.
Третій блок: на скільки ви довіряєте інформації з наступних джерел?
- Українські телеканали. Згідно з опитуванням 40,9% скоріше довіряють українським телеканалам. 36,4% скоріше не довіряють. 13,6% було важко відповісти на це питання, а 9,1% – зовсім не довіряють.
- Українські онлайн-ЗМІ. 72,7% з опитуваних скоріше довіряють українським онлайн-ЗМІ, 22,7% – скоріше не довіряють. 4,5% було важко відповісти.
- Соціальні мережі. 50% опитуваних скоріше довіряють новинам з соціальних мереж, 36,4% – скоріше не довіряють. 9,1% було важко відповісти на питання, а 4,5% – зовсім не довіряють.
- Офіційні заяви державних органів. 77,3% – скоріше довіряють офіційним заявам, 13,6% – скоріше не довіряють. 9,1 – повністю довіряють офіційним заявам державних органів.
- Іноземні ЗМІ. 81,8% з опитуваних скоріше довіряють іноземним ЗМІ, 13,6% – скоріше не довіряють. 4,5% – повністю довіряють.
Четвертий блок: чи перевіряєте ви інформацію, яку отримуєте з новин, на достовірність, які способи перевірки використовуєте і чи стикались ви з фейковою інформацією?
- З цього питання ми дізнались чи перевіряють опитуванні отриману інформацію та використовують критичне мислення. Згідно з результатами 81,8% часто перевіряють інформацію, якщо вона здається сумнівною. 13,6% – перевіряють інформацію дуже рідко. Лише 4,5% завжди перевіряє інформацію.
- 80% перевіряють інформацію за допомогою кількох джерел, 75% – шукають її підтвердження на офіційних ресурсах. 50% – читають коментарі та обговорення інших людей. 45% з опитуваних звертають свою увагу на більш авторитетні джерела інформації. 5% – використовують фактчекінгові ресурси.
- З цього питання ми дізнались як часто опитуванні стикаються з неправдивою інформацією. Так, за результатами 50% опитуваних лише іноді зіштовхуються з фейками, 40,9% – стикаються часто. 9,1% дуже рідно зустрічає неправдиву інформацію.
П’ятий блок: які соціальні мережі ви використовуєте для отримання новин і наскільки, на вашу думку, соціальні мережі впливають на формування суспільної думки в Україні?
- 90,9% відсотків опитуваних отримують новини з мережі Telegram, 40,9% – з Instagram. 31,8% отримують з YouTube та 13,6% – з Facebook.
- Соціальні мережі сильно вкорінились в наше повсякденне життя та новинний простір, тому ми вирішили дізнатись думку опитуваних про їх вплив. Згідно з результатами 54,5% вважають, що соціальні мережі сильно впливають на формування суспільної думки. 36,4% вважають, що вони дуже сильно впливають. 9,1% – помірно впливають.
Шостий блок: що на вашу думку, могло б покращити українські ЗМІ, щоб підвищити довіру до них?
Наше суспільство сьогодні є дуже чутливим до новин. Із розвитком технологій, соціальних мереж та впливом війни стає все складніше розрізняти правдиву інформацію від фейкової, тому ми запропонували респондентам написати декілька порад та побажань, серед яких:
- Прозорість та чітка вказівка джерел інформації
- Незалежність та об’єктивність викладу інформації
- Більш перевірена і правдива інформація!
- Прибрати телемарафон який знизив довіру до медіа до 0, вміти вибачатись за поширення фейків, не ганятись за сенсаціями, замість коротких хайпових новин писати більше якісних лонгрідів, бути наскільки це можливо незалежними, не робити замовні матеріали…
- Правдива інформація, а не вирвана з контексту
- Під час інформаційної війни гучні заголовки та невиправдані (дуже впевнені) вислови викликають завжди недовіру, яка часто обумовлена
Вікторія Волкова
Комментарии:
нет комментариев