У минулому номері газети ми повідомляли про те, що в п’ятницю в Палаці культури “Орбіта” відбулися громадські слухання щодо сезонної оплати за теплопостачання. Сьогодні ми подаємо фрагменти виступів учасників слухань.
Заступник міського голови Запоріжжя, начальник головного економічного управління міської ради Наталя Новак:
– Нині за опалення оплачуємо цілорічно рівними долями. У той же час концернові "Міські теплові мережі" треба оплатити за природний газ саме в опалювальний період. Але ж частина грошей від населення за опалення квартир надходить тепломережам уже після опалювального сезону. І тепловики у зв’язку з цим відчувають нестачу коштів саме в опалювальний період для купівлі газу. Адже затрати в цей час збільшуються в 11,8 разу, на електроенергію – в 7,5 разу. Таким чином саме в опалювальний період виробник і виконавець послуг потребує грошей для розрахунків за природний газ, теплову й електроенергію.
Виробник теплової енергії змушений звертатися до банківських установ за кредитами. А це, звичайно, збільшує затрати поточного року й розмір тарифів наступного року. Виходить, що, з одного боку, споживач перебуває під платіжним пресом цілорічно, а з іншого – теплові мережі працюють, не забезпечуючи в повному обсязі розрахунки за природний газ.
У червні на засіданні виконкому Запорізької міськради було прийнято рішення про введення в Запоріжжі механізму розрахунку за тепло через введення сезонного тарифу. Це значить, що населення міста буде оплачувати цю послугу тільки в опалювальний період. У весняний, осінній і літній періоди рахунки населенню за опалення виставлятися не будуть.
Зростання тарифів на електроенергію на 24,7 процента, а також мінімальної зарплати тощо призвело до того, що вартість однієї гігакалорії збільшується до 170,4 гривні. Всі розрахунки з цього приводу були представлені виконкомові міськради, в інспекцію з контролю. Було перевірено всі доходи та витрати концерну "Міські теплові мережі", і тариф визнано економічно обґрунтованим. Тому цілорічний рівень оплати був би тепер 1,86 гривні. При введенні сезонного тарифу цей рівень складатиме 3 гривні 90 копійок за квадратний метр. Опалювальний сезон триває 174 дні. Тобто річна сума оплати за тепло не зміниться. Якщо ж опалювальний сезон триватиме менше, то й річна сума оплати за теплову енергію буде зменшена.
Нині багато міст України працює за сезонними тарифами. І, як показує досвід роботи цих міст, там рівень оплати дозволяє не тільки підвищити здатність тепломереж платити за газ, але й, по-перше, проводити оплату тільки при фактичному одержанні тепла. По-друге, зменшити витрати населення на оплату комунальних послуг у літній період. По-третє, кількість сімей, які матимуть право на субсидії в зимовий період, зросте майже на 30 відсотків.
У травні в Запоріжжі було проведено анкетування жителів міста. Запитували мешканців, чи згодні вони, щоб увести сезонний тариф, чи хотіли б оплачувати цілорічно. 57 відсотків опитуваних висловилися за сезонний тариф, а 43 – за цілорічний.
Для людей, яким важко буде платити 3,90 за квадратний метр у зимовий період, розроблено механізм авансових платежів. У квитанції окремим рядком будуть записуватися кошти на аванс. А по закінченні опалювального сезону буде зроблено перерахунок.
Нині вже понад 16 відсотків будинків у Запоріжжі працюють за сезонними тарифами. Бо там установлено прилади обліку тепла. На сьогодні передбачено гроші місцевого бюджету та субвенція в розмірі 8,5 мільйона гривень на прилади обліку тепла. Тобто до кінця року буде встановлено лічильники в 22 відсотках домів. І тоді 1,5 тисячі будинків буде обладнано приладами обліку. Вони автоматично переходять на розрахунки за сезонним тарифом.
За згаданим тарифом проводять оплату за опалення жителі Луганська, Донецька, Одеси, Рівного, Дніпропетровська, Кіровограда, Херсона. Розмір тарифу в цих містах коливається від 3,09 гривні до 5,1 гривні (Донецьк).
Генеральний директор концерну "Міські теплові мережі" Ігор Лайтерман:
– Спочатку хочу ознайомити всіх із нашим концерном. Він має на балансі 48 котелень із загальною кількістю котлів 161 одиниця, 68 із них уже вичерпали свій ресурс, закладений заводом-виробником. Завдяки грамотній експлуатації, підтриманню водно-хімічного режиму, багато котлів пропрацювали більше в півтора рази й досі здатні працювати. Щорічно міняємо по два фізично застарілі котли на різних котельнях. Вартість заміни одного котла від 200 тисяч до мільйона 300 тисяч гривень. Експлуатуються також 16 насосних підкачувальних станцій, 52 центральних теплових пункти. Загальна протяжність теплових мереж складає 605 кілометрів. Із них 25 відсотків уже мають стовідсоткові спрацювання. Тобто вся система теплозабезпечення міста будувалася в основному в 50–70 роки. Термін же експлуатації стальних труб – 30 років, а для гарячої води – 10 років, основних котлів – 20 років. Тобто спрацьованість обладнання дуже висока.
Крім цього, концерн експлуатує 32 газорегуляторних пункти й 16 – шафових газорозподільчих пристроїв. Тому в концерні є спеціальна газова служба, яка займається саме експлуатацією газообладнання. На балансі є 106 одиниць об‘єктів електропостачання, 22 трансформаторні підстанції, 28 силових трансформаторів і близько 40 кілометрів кабельних ліній. Експлуатується 1651 електродвигун, 48 установок водно-хімічного режиму, 7655 одиниць приладів обліку та вимірювальної техніки.
Звичайно, що закладені на сьогодні в тарифи близько 9 мільйонів гривень на ремонт ми не можемо використати в повній мірі, бо не отримуємо повну оплату за свою послугу. Завдяки тому, що щороку виділяються субвенції (торік було виділено субвенції та співфінансування з місцевого бюджету на 15 мільйонів гривень, цього року – 24 мільйони гривень), ми виділяємо 10 мільйонів на облаштування перемички для подавання теплої води в літній період від ВАТ "Запоріжсталь" у Жовтневий район та на Південний житловий масив.
Введення сезонного тарифу забезпечить стабільне постачання міста теплом у наступному опалювальному сезоні.
Перший заступник міського голови Володимир Грищенко:
– Хотів би акцентувати увагу на двох питаннях. Перше – переваги й недоліки введення сезонного тарифу. Мине небагато часу, і це питання буде вирішене саме собою, незалежно від нас. Адже документи Кабміну й "Нафтогазу України" вже носять характер не рекомендацій, а вимог. Бо вся країна переходить на сезонні тарифи. Тому я дякую за роботу, проведену нашими спеціалістами (головне економічне управління, управління фінансів, житлове управління, депутатську комісію з бюджету й фінансів і її голову Віктора Великого). Це був ретельний розбір кожної цифри.
Щодо авансових платежів. Хотів би зупинитися саме на цьому питанні. Про що йде мова? З одного боку – потреба концерну "Міські теплові мережі", який не може протягом двох місяців не отримувати фінансування на виконання його робіт. З іншого боку – це можливе зниження того навантаження, що отримає населення з часу введення двоставочного тарифу. Як тільки ми на засіданні виконкому вирішили вводити такий тариф, ми зібралися з усіма начальниками ВРЕЖО, провідними службами та зі службою "Зв‘язок-сервіс". Ми обговорили й питання, чи можна платити аванс, якщо є заборгованість. Логіка каже, що цього не може бути: є борг, а людина платить за щось авансом.
Ми прийшли до висновку, що громадянин повинен чітко знати, за що він платить. І якщо він платить аванс, то в квитанції повинна бути графа, що це – саме аванс. А щоб не виникало питань, ВРЕЖО почали проводити зустрічі з мешканцями будинків. Це – нелегка робота. Але виконком поставив вимогу – розробити графіки зустрічей із мешканцями кожного будинку, який є на території ВРЕЖО. Це щоб відповісти на всі питання, що непокоять людей щодо платежів. Не один і не два дні для цього знадобиться, але цю роботу треба провести.
Хочу зазначити, що нині це – обопільна потреба: жителів і міста в авансовій оплаті. З іншого боку – зростуть субсидії. І управління праці та соціального захисту просить почати цю роботу зараз, а не тоді, коли почнеться опалювальний сезон.
Друге, головне. Вимога міського голови Євгена Карташова – ретельна підготовка підприємств, концерну "Міські теплові мережі", управління житлового господарства до приймання теплоносія. Тобто, те, що повинно забезпечити початок нового опалювального сезону. І нині це – одне з найперших питань. При недостатньому рівні фінансування, при виникненні всіх інших проблем ми розуміємо, що головне – підготувати наше обладнання, житлові будинки до приймання теплоносія й початку сезону.
Кожен наш наступний крок, такий як введення сезонного тарифу, вимагає поліпшення якості послуг, що надаються споживачам. Це – друга вимога мера, яка неодноразово висловлювалася ним. Головне наше досягнення буде тоді, коли ми успішно закінчимо опалювальний сезон і зможемо чесно глянути в очі мешканцям міста. Я прошу всі служби зробити це. Упевнений, що з цими завданнями ми справимося.
Я вдячний мешканцям міста, які дали досить багато пропозицій, котрі треба врахувати. І ми обов‘язково врахуємо все раціональне, що є в них. Адже робота з підготовки до опалювального сезону триває. Час для цього є, хоча його й не так багато.
Комментарии:
нет комментариев