Сьогодні онлайн-медіа справді повинні змагатись за увагу своїх читачів, саме тому вони і вдаються до різноманітних хитрощів, щоб привернути наш погляд. Одним із найпоширеніших, але і найсуперечливіших інструментів ЗМІ є клікбейт. Це не просто надокучливе явище, а ціла складна психологічна пастка, що впливає на наше критичне мислення і формує наше сприйняття реальності. Але чому ж ми так і продовжуємо потрапляти на цей гачок ЗМІ?
Зазвичай такі заголовки не надають нам повної інформації, але створюють певний інформаційний розрив. Це викликає у нас цікавість і змушує натиснути на новину, щоб дізнатись про що ж йдеться у ній. В цьому явище ми можемо розгледіти декілька прийомів.
Перший це емоційне збудження. Клікбейтні назви завжди апелюють до сильних емоцій. Вони повинні викликати у нас здивування, обурення, страх, радість та, звичайно ж, цікавість. Заголовки, що мають в собі широке емоційне забарвлення створюють у нас той емоційний сплеск, що пересилює наше критичне мислення.
Звичайно ж вони повитті тримати в собі таємницю та інтригу. Заголовки які пропонують нам якусь таємницю грають на нашій вродженій людській допитливості. Ми завжди хочемо розгадувати загадки, та заповнювати пропущені елементи інформації.
В клікбейтних заголовках ви часто можете відчути тиск упущеної вигоди. Коли ЗМІ дає нам натяк на якусь ексклюзивну або термінову інформацію і викликають у нас відчуття, що ми втратимо якусь життєво важливу інформацію, якщо не відкриємо статтю.
Ну і звичайно персоналізація та пряме звернення до свого читача. ЗМІ часто в заголовках використовують пряме звернення, щоб створити ілюзію наче вони звертаються саме до тебе, і підсилюють твою зацікавленість.
Такі засоби завжди працюють, адже ми завжди налаштовані реагувати на щось нове та невідоме для нас. У світі, який переповнений сотнею інформації, клікбейти пропонують нам швидкий шлях до нібито важливої та цікавої інформації, незважаючи на те, що сам вміст статей виявляється не зовсім таким, як нам те обіцяє заголовок.
Постійна взаємодія з клікбейтами може мати серйозні наслідки для нашого критичного мислення. Коли ми звикаємо до сенсаційних заголовків, наш мозок починає обробляти інформацію лише поверхнево. Ми стаємо менш схильні до перевірки фактів, якогось аналізу джерел та пошуку контексту отриманої інформації. Нашою метою стає швидке споживання, а не глибокий аналіз. Також клікбейти спотворюють наше уявлення про дійсно важливі речі. Дрібниці, що подані у вигляді сенсацій, можуть завадити нам звертати увагу на більш серйозніші проблеми, що були подані без кричущих заголовків.
Таке постійне емоційне збудження від клікбейтних назв, викликає у нас втому. Ми починаємо бути менш чутливими до справжніх проблем, адже все навколо подається як «шок» та «катастрофа».
Ну і звичайно, клікбейти часто є ідеальним інструментом для дезінформації. Дуже привабливий, але оманливий заголовок змушує читача відкрити та поширити неправдиву інформацію, навіть не прочитавши її до кінця, або ж не усвідомивши її хибність. У наших сучасних реаліях війни це є найбільшою небезпекою, коли ця дезінформація є відкритою зброєю.
То як же ж захистити тебе від клікбейту та розвинути свою медіаграмотність? Ось вам декілька порад:
По-перше, завжди читайте далі заголовка. Перш ніж зробити якісь висновки або ж, тим паче, поділитись новиною, завжди уважно прочитайте її зміст. Клікбейтні заголовки часто не відповідають суті матеріалу. По-друге, завжди перевіряйте джерела інформації. Дізнайтесь хто опублікував інформацію. Чи це авторитетне медіа чи маловідоме? Чи бували вже у цьому медіа випадки поширення невідомих нових?
Також завжди шукайте контекст. Сенсаційні заголовки часто виривають інформацію із контексту. Спробуйте пошукати декілька джерел, що висвітлили таку ж новину, щоб мати повну картину. Звичайно аналізуйте мову заголовка. Як ми і казали, в клікбейтних заголовках часто використовується емоційне забарвлення. Такі заголовки часто мають мету маніпуляції. Розвивайте критичне мислення. Аналізуйте отриману інформацію і не піддавайтесь емоційним маніпуляціям.
Клікбейти – це неминуча частина сучасних ЗМІ. Проте, якщо ви навчитесь їх виявляти та розуміти техніку їх впливу, ви зможете перетворитись з пасивних читачів на свідомих та відповідальних користувачів, що здатні розрізняти справді важливу інформацію від порожніх сенсацій.
Вікторія Волкова
Комментарии:
нет комментариев