Хелловін, який святкується 31 жовтня, вже давно перестав бути суто культурним явищем. З одного боку, свято має коріння в давніх традиціях, з іншого – воно набуло виразного комерційного характеру.
Назва Хелловін пов’язана з язичницьким святом Самайн, яке святкували кельти. Воно свідчило про завершення жнив і прихід зими. У цей час, за повір’ям, кордон між світом живих і мертвих був зникав, що давало духам можливість проникати в людський світ. Люди розпалювали вогнища та вдягалися в маски, щоб відлякувати злі сили. Християнська церква згодом запровадила нове свято – День усіх святих. Із поширенням християнства, традиції Самайну змішалися з цим католицьким святом. Англійською мовою це свято називалося All Hallows(hallow – “святий”). Вечір напередодні Дня усіх святих називався All Hallows’ Eve, котрий з часом почали називати Halloween. Попри християнізацію, чимало язичницьких обрядів збереглися у зміненій формі, наприклад, носіння масок та використання вогнів для захисту від зла.
У наш час Хелловін набув популярності в різних країнах світу, проте не всюди воно “приживається”. У країнах, де традиційно відзначають День мертвих (відзначається у Мексиці, Гондурасі, Гватемалі та Сальвадорі), Хелловін часто сприймається як стороннє свято, яке конкурує з місцевими традиціями. До США традиції Хелловіну потрапили завдяки мігрантам з Ірландії у ХІХ столітті. Спершу святкування мало локальний характер, проте з часом набуло масштабів національного явища. Поворотним моментом у комерціалізації свята стало XX століття, коли до святкування почали активно залучати дітей. Тоді і сформувалася традиція “trick-or-treat” (пригощай або зроблю фокус).
Індустрія розваг побачила у Хелловіні можливість для збільшення прибутків. Сьогодні виробництво костюмів, декорацій та солодощів на це свято приносить мільярдні прибутки. За даними Національної федерації роздрібної торгівлі США, витрати на Хелловін щороку зростають і сягають понад 10 мільярдів доларів.
Сучасний Хелловін побудований навколо декількох ключових символів: гарбуза з вирізаними очима(Джек-Ліхтар), привидів, відьом та чорних котів. Компанії активно використовують ці образи в маркетингових кампаніях, стимулюючи споживачів купувати тематичні товари. Виробники товарів навмисне створюють атмосферу страху й загадковості, щоб викликати інтерес аудиторії. Промо-акції, розпродажі, квести та тематичні вечірки сприяють ще більшому залученню людей у “святковий процес”. Навіть ресторани та кафе створюють спеціальні меню з прив’язкою до Хелловіну, пропонуючи “жахливі” страви та напої.
Втім, сучасний вигляд Хелловіну розділив людей на два табори: критиків та фанатів. Критики вважають, що сучасне святкування втратило свій первісний зміст і перетворилося на ще одну можливість для масового споживання. Традиції, які колись несли в собі символічний та релігійний зміст, тепер слугують лише для розваг. Натомість фанати зазначають, що зміни – це природна еволюція культури. Свято об’єднує людей та створює святкову атмосферу. Також багато людей знаходять у цьому святі можливість для творчого самовираження через костюми та декорації. Хелловін – свято, яке увібрало в себе елементи давніх традицій і сучасні комерційні практики. Незважаючи на критику, Хелловін залишається популярним святом, яке задовольняє потребу людей в розвагах.
Ярослав Руснак
Комментарии:
нет комментариев