Щорічно 15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Напередодні цієї дати в.о. начальника управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області Павло Северін відповів на запитання газети «МИГ».
– Які головні завдання Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами – з урахуванням дії воєнного стану?
– Управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами, яке входить до складу Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області, здійснює у межах своїх повноважень державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства про захист прав споживачів, державний ринковий нагляд, метрологічний нагляд, контроль за дотриманням законодавства про рекламу в частині захисту прав споживачів, контроль за дотриманням антитютюнового законодавства та контроль за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів).
Дотримання вимог законодавства суб’єктами господарювання, як правило, можливо перевірити лише при проведенні перевірок. Проте у березні 2022 року Урядом на період воєнного стану було запроваджено заборону на проведення заходів державного нагляду (контролю), в тому числі у сфері захисту прав споживачів. Уже з грудня 2022 року було дозволено здійснення позапланових заходів, але лише на підставі рішень центральних органів виконавчої влади.
З березня 2024 року дозволено проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства шодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг за рішенням центрального органу Держпродспоживслужби.
Управлінням захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами з квітня 2024 року по теперішній час проведено 32 перевірки щодо дотримання законодавства про захист прав споживачів суб’єктами господарювання, що надають житлово-комунальні послуги. За результатами перевірок до 10 суб’єктів господарювання застосовані стягнення, передбачені ст.23 Закону України “Про захист прав споживачів” на загальну суму понад 518,8 тис. грн., 8 посадових осіб-суб’єктів господарювання, винних у вчиненні порушень, притягнуті до адміністративної відповідальності, та на них накладені адміністративні стягнення у вигляді штрафів на загальну суму 1632 грн., надані приписи про усунення порушень вимог законодавства про захист прав споживачів.
– За останні роки законотворцями неодноразово вносилися зміни до Закону України «Про рекламу», а також набрали чинності зміни в законодавстві щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення. Як контролюється виконання цих законів та чи багато виявляється порушень і які найпоширеніші з них?
– Як ви правильно зазначили, українське законодавство за останні роки зазнало суттєвих змін, за рахунок імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень законодавства Європейського Союзу. В тому числі суттєві зміни відбуваються в рекламному та антитютюновому законодавствах.
Спеціалістам Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області на постійній основі здійснюється державний контроль за дотриманням вимог Закону України “Про рекламу”. Так, протягом 2024 року виявлено 77 порушень. До 77 суб’єктів господарювання застосовані штрафні санкції, передбачені статтею 27 Закону України «Про рекламу» на загальну суму 271,55 тис. грн.
З початку цього року розглянуто 19 справ про порушення рекламного законодавства та застосовано штрафні санкції на загальну суму 93,19 тис. грн. Найбільш поширені порушення рекламного законодавства, що фіксуються фахівцями Головного управління, це – реклама недержавною мовою; реклама про зниження ціни на товар, що не містить відомості про місце, дату початку і закінчення дії знижки; реклама лікарських засобів та методів лікування без тексту попередження такого змісту: “Самолікування може бути шкідливим для вашого здоров’я”.
Протягом минулого року планові перевірки за дотриманням антитютюнового законодавства Головним управлінням не здійснювалися, згідно постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2022 року №303. Проте, за зверненнями споживачів, щодо порушення вимог антитютюнового законодавства було проведено 11 позапланових перевірок, в ході яких встановлені порушення. За виявлені порушення до суб’єктів господарювання застосовано адміністративно-господарські санкцій передбачені статтею 20 Закону України “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення”. Найпоширеніші порушення, це – порушення заборони реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також порушення заборони куріння в закладах ресторанного господарства.
– На що переважно скаржаться запорізькі споживачі? Чи багатьом вдалося допомогти?
– До Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області надходить значна кількість звернень від громадян щодо неналежної якості житлово-комунальних послуг, надання послуг з технічного обслуговування домофонів, відмови у поверненні чи обміні неякісних товарів (одягу, взуття, побутової техніки, меблів та інших товарів), в тому числі придбаних через інтернет-магазини; відмови у виконанні гарантійних зобов’язань тощо. За результатами здійснених заходів в 2024 році Головним управлінням Держпродспоживслужби в Запорізькій області в ході розгляду звернень, суб’єкти господарювання за неякісні товари або послуги споживачам повернули 557,14 тис. грн.
Також з цих питань споживачі звертаються особисто та по телефону до Консультаційного центру управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами. На підставі звернень громадян, Головним управлінням проводяться позапланові заходи державного контролю підприємств, які надають житлово-комунальні послуги.
Крім того, з метою оперативного вирішення проблемних питань, які виникають у споживачів щодо захисту їх прав, фахівцями Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області проводиться роз’яснювальна робота з суб’єктами господарювання щодо недопущення порушень законодавства про захист прав споживачів.
Так, в ході проведених перевірок та роз’яснювальної роботи, споживачам здійснені перерахунки за житлово-комунальні послуги, співвласникам 6-ти багатоквартирних житлових будинків було відновлено газопостачання, відремонтовані системи доступу до 11 під’їздів в багатоквартирних житлових будинках.
Зокрема, до інформаційно–консультативного центру Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області звернулася громадянка міста Запоріжжя стосовно невиконання умов договору по виготовленню меблів. Так, в липні 2024 року громадянка уклала договір з суб’єктом господарювання на виготовлення меблів для кухні. Однак, у встановлений договором строк її замовлення не було виконано.
Споживачка в телефонному режимі намагалася самотужки вирішити питання щодо повернення коштів або виготовлення її замовлення, але це не призвело до будь-яких позитивних результатів.
З метою забезпечення захисту прав громадянки як споживача, а також враховуючи обмеження щодо проведення перевірок, запроваджених на період дії воєнного стану, фахівцями Головного управління було надано консультацію стосовно звернення до суб’єкта господарювання, роз’яснено законодавство про захист прав споживачів та визначено подальші дії споживача, зокрема складання заяви безпосередньо до суб’єкта господарювання.
За результатами консультаційної підтримки досягнуто порозуміння та згоди між споживачем та суб’єктом господарювання: споживачу повернуто сплачені кошти в розмірі 24400 грн.
– Як проводиться контроль за регульованими цінами? Чи досі з порушниками лише проводять «попереджувальні бесіди» або вже застосовуються реальні штрафи за перевищення цін?
– З квітня 2024 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Запорізькій області відновлено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (тарифів) у сфері надання комунальних послуг за рішенням Держпродспоживслужби на підставі звернень споживачів. За порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін до суб’єктів господарювання-порушників застосовуються адміністративно-господарські санкції відповідно до статті 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення». При цьому, штраф у розмірі 100 відсотків необґрунтовано одержаної виручки стягується до бюджету. Сума необґрунтовано одержаної виручки, одержаної суб’єктами господарювання, які на постійній основі надають комунальні послуги, повертається споживачам. Крім того, за порушення порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів визначені законодавством особи (винні посадові особи суб’єктів господарювання) притягуються до адміністративної відповідальності шляхом накладання на них штрафів згідно зі ст.1652 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За результатами здійснених на підставі звернень громадян перевірок у 2024 році споживачам повернуто кошти на загальну суму 441,94 тис. грн., прийняті рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій до суб’єктів господарювання на загальну суму 42,04 тис. грн., надані приписи про усунення порушень вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, посадові особи суб’єктів господарювання, винні у вчиненні порушень, притягнуті до адміністративної відповідальності та на них накладені адміністративні стягнення у вигляді штрафів на загальну суму 11,05 тис. грн.
Крім того, на об’єктах роздрібної торгівлі на виконання розпорядження Запорізької облдержадміністрації фахівцями Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області продовжуються здійснюватися цінові спостереження за роздрібними цінами на наступні товари: борошно пшеничне, макаронні вироби, батон, хліб, крупу гречану, крупу вівсяну, свинину, яловичину, птицю (тушки курячі), молоко, масло вершкове, сметану, яйця курячі, олію соняшникову, цукор кристалічний, капусту білокачанну, цибулю ріпчасту, буряк, моркву, картоплю, етанол (розчин 96%), нестероїдні протизапальні лікарські засоби вітчизняні, антибактеріальні лікарські засоби вітчизняні, бензин (марки А-92, А-95), дизельне пальне, газ скраплений для автомобілів.
Із cуб’єктами господарювання проводиться роз’яснювальна робота, надаються пам’ятки про державне регулювання цін в умовах воєнного стану, та cуб’єкти господарювання попереджаються про передбачену чинним законодавством відповідальність за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.
– З 1 березня 2025 відновлено здійснення планових та позапланових перевірок дотримання вимог чинного законодавства суб’єктами господарювання, які працюють у сфері оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами та медичними виробами. Які заходи плануються в цьому напрямку?
– Відповідно до чинного законодавства державний нагляд (контроль) за дотриманням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби здійснюється шляхом проведення планових та позапланових перевірок.
З 01.03.2025 мораторій на здійснення як планових, так позапланових перевірок суб’єктів господарювання, які працюють у сфері оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами та медичними виробами, знято. Отже, планові перевірки здійснюватимуться згідно з Річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держпродспоживслужби на 2025 рік, позапланові — на підставі обґрунтованих звернень споживачів та за наявності погодження Держпродспоживслужби.
Наразі Держпродспоживслужба здійснює щоденний моніторинг цін на лікарські засоби і медичні вироби в аптеках Запоріжжя.
В ході збору інформації проводиться роз’яснювальна робота з суб’єктами господарювання щодо дотримання вимог чинного законодавства та недопущення необґрунтованого підвищення цін.
Окрім того, проводиться роз’яснювальна робота серед населення, під час якої споживачам вручаються пам’ятки стосовно порядку звернень громадян до Держпродспоживслужби у разі виявлення завищення цін на ліки.
Станом на 12 березня поточного року обстежено 31 аптечний заклад.
Також розпочато проведення позапланових заходів за зверненнями громадян.
У разі виявлення порушень суб’єктами господарювання вимог законодавства щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін на лікарські засоби та медичні вироби або виникнення сумнівів щодо правильності застосування суб’єктами господарювання таких вимог або у разі виявлення того факту, що ціна в одній аптеці значно вища, ніж в іншій, споживачі мають право звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області з відповідними зверненнями, оформленими згідно з вимогами Закону України «Про звернення громадян»:
– у паперовому вигляді на поштову адресу: пр. Маяковського, 20 А,
м. Запоріжжя, 69036 та office@gudpss-zp.gov.ua;
– через електронну онлайн-форму на офіційному вебпорталі Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області.
Посадові особи органів місцевого самоврядування також можуть звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Запорізькій області зі зверненням у разі виявлення порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства (у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.
– Які заходи ринкового нагляду проводяться Держпродспоживслужбою в Запорізькій області ?
– За 2024 рік Головним управлінням проведено 20 планових перевірок характеристик продукції та 30 позапланових перевірок, за результатами яких застосовані адміністративно – господарські санкції на суму 2, 091 млн грн.
У 6 суб’єктів господарювання відібрано 14 зразків продукції для проведення експертизи (випробування) нехарчової продукції, з яких 6 зразків не відповідають вимогам.
Окрім того, зазначаємо, що Уряд України поновив в 2025 році планові перевірки органами ринкового нагляду по всім видам нехарчової продукції, які були тимчасово призупинені на період дії воєнного стану, а також державний контроль нехарчової продукції митними органами.
У 2025 році Головним управлінням проведено 8 планових перевірок характеристик продукції та 3 позапланових перевірок, за результатами яких застосовані адміністративно–господарські санкції на суму 102 тис. грн.
Відповідно до законодавства, планові перевірки характеристик продукції проводяться згідно із секторальним планом ринкового нагляду.
Слід зазначити, що секторальний план державного ринкового нагляду на 2025 рік затверджений Головою Держпродспоживслужби 27 листопада 2024 року та оприлюднений на офіційному веб-сайті Держпродспожислужби.
Позапланові заходи зокрема проводяться:
за зверненнями споживачів (користувачів) відповідної продукції у яких міститься інформація про розповсюдження продукції, що завдала шкоди суспільним інтересам чи має недоліки, що можуть завдати такої шкоди;
на підставі повідомлення митного органу про продукцію, митне оформлення якої призупинено;
та за інших підстав, визначених законодавством.
Відновлений контроль сприяє покращенню безпечності та якості нехарчової продукції. Також це підвищує конкуренцію — у продажу з’являється більше якісних товарів. Поступово це наближає український споживчий ринок до внутрішнього європейського ринку та сприяє укладенню Угоди про «промисловий безвіз» між Україною та ЄС.
Комментарии:
нет комментариев