Онлайн-освіта відносно нещодавно стала альтернативою традиційному навчанню. Особливу популярність серед навчальних закладів вона здобула під час пандемії коронавірусу та повномасштабного вторгнення.
Онлайн-навчання – це освітній процес, що відбувається у режимі реального часу. Учні долучаються до «живого» уроку по відеозв’язку, який відбувається у певний день та час.
За даними моніторингового дослідження Державної служби якості освіти України, на початку 2023/2024 навчального року більшість закладів освіти східного (71,3 %) та південного (53,6 %) регіонів продовжували освітній процес переважно у дистанційному форматі. Порівняно з показниками минулого року, майже удвічі зросла частка застосування очного формату закладами західних областей (з 29% до 56 %) та на третину – у центральному регіоні (з 50 % до 68,1 %).
Не зважаючи на зростання частки очного формату, онлайн-освіта залишається поширеною в освітньому процесі, а особливо – в східних областях України.
Переваги онлайн-освіти:
- Безпека: під час війни освітні заклади можуть стати ціллю для ворога.
- Доступність: не потрібно витрачати час та гроші на дорогу до закладу. У кожного учня/студента є смартфон, ноутбук чи будь-який інший пристрій, за допомогою якого можна доєднатися до заняття. До того ж, долучитися до навчання можуть учні, що знаходяться за кордоном або працюють, іноземці.
- Розвиток самодисципліни: учень або студент самостійно контролює свій навчальний процес: від відвідування занять до виконання завдань.
- Інтерактивність: поєднання декількох засобів подачі інформації, яке дозволяє краще сприймати інформацію, об’єднання учасників задля гри або ж виконання групових завдань, проходження онлайн-тестів.
- Саморозвиток: онлайн-освіта дає можливість отримувати знання одразу у декількох закладах, проходити різноманітні курси, а також «відвідувати» цікаві зустрічі та конференції.
Але, як і кожен вид навчання, дистанційний формат має свої недоліки:
- Відсутність практики: особливо цей пункт стосується технічних спеціальностей (медики, інженери, хіміки та ін). Через це знижується рівень компетентності спеціаліста.
- Технічні проблеми і залежність від технологій: збої в інтернет-з’єднанні, технічні проблеми та проблеми з платформами можуть заважати якісному навчанню. Крім того, не у всіх учнів є пристрої для навчання і доступ до мережі «Інтернет».
- Нестача живого спілкування: онлайн-формат обмежує соціальну взаємодію між учнями, що негативно впливає на розвиток міжособистісних навичок.
- Відсутність контролю: учень під час виконання тестів або практичних завдань може користуватися будь-якими джерелами. Результатом списування є відсутність знань з певної теми чи предмета в цілому. Через це процес навчання є не ефективним.
- Брак мотивації та дисципліни: деякі учні можуть відчувати меншу мотивацію долучатися до занять через відсутність контролю з боку вчителя або викладача.
Звичайно, що недоліки можуть бути значними, проте багато з них можна подолати за допомогою інноваційних підходів і створення сприятливого навчального середовища.
Своїми думками щодо онлайн-навчання поділилися студенти журфаку ЗНУ:
«Онлайн-навчання дозволяє здобувати знання в будь-який час і з будь-якого місця, що є великим плюсом для людей з щільним графіком. Однак брак соціальної взаємодії може негативно впливати на розвиток комунікативних навичок. Також важливо мати самодисципліну, адже деяким людям важко дотримуватися графіка навчання».
«Плюси: гнучкість графіку, економія часу, індивідуальний темп навчання, розвиток самодисципліни. Мінуси: не вистачає живого спілкування з колегами, не вистачає практичних занять, залежність від якості мережі, відключень світла».
Ірина Онипенко
Комментарии:
нет комментариев