misto.zp.ua

У Запоріжжі 65 років тому стартували перші продажі ЗАЗ-965 «Запорожець»

У Запоріжжі 65 років тому стартували перші продажі ЗАЗ-965 «Запорожець»

Щасливими власниками трьох перших «горбатих» стали робітники автозаводу «Комунар»

Саме в цей день, 21 листопада 1960 року (65 років тому) почався продаж автівок ЗАЗ-965 «Запорожець».

Першими покупцями нових вітчизняних авто, звичайно ж, стали мешканці Запоріжжя.

Як писала преса тих років, три «горбатих» із номерами «00-01», «00-02 та «00-03» придбали робітники автозаводу «Комунар» – робітник арматурного цеху Синьков, електрик ливарного цеху №2 Дехтяренко та начальниця лабораторії того ж цеху Голубєва.

До кінця 1960 року завод виготовив 537 «Запорожців», а у масовий продаж ЗАЗ-965 пішов вже у наступному році, після грошової реформи.

Нове авто швидко стало популярним через відносно невелику ціну – його продавали за 1 800 рублів.

У той час це дорівнювало приблизно 20 середнім зарплатам по країні. А інженер чи інший висококваліфікований працівник міг зібрати таку суму десь за рік.

ЗАЗ-965 був легким, маневреним і міг їздити навіть поганими дорогами.

ЗАЗ-965 під час випробувань у дніпровських плавнях, 15 січня 1961 року – фото
ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

А ще він був простий в обслуговуванні, передбачалося, що водій сам може полагодити авто ледь не «в чистому полі».

Та й економія пального неабияка: на 100 кілометрів новий «Запорожець» витрачав 7,3 літра бензину, а «Москвич-402», для порівняння, – 10 літрів.

Але, крім переваг, одразу ж виявилися і недоліки.

Головні з них стосувалися двигуна – він постійно перегрівався влітку та замерзав узимку, через що часто ламався. І, попри слабку потужність у 22 кінські сили, він працював настільки гучно, що в салоні неможливо було довго висидіти.

Невдалим виявилося розташування бензобака в передній частині кузова, де був багажник. Це створювало додатковий ризик пожежі, а в салоні постійно пахло бензином.

«А ви знаєте, чому у «Запорожця» багажник спереду? Бо на такій швидкості за речами треба приглядати», – жартували у той час.

У цей багажник фактично нічого не вміщалось.

Двері в ЗАЗ-965 відчинялися проти ходу руху авто, замість ручок дверей були засувка-шпінгалет і ремінна петля. Такі двері могли випадково відчинитися на ходу.

Ці недоліки спробували виправити: в 1962 році вийшла оновлена модель ЗАЗ-965А.

Автомобілі ЗАЗ-965А на території Запорізького автозаводу, 29 жовтня 1963 року, фото – ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Головною особливістю була модернізація двигуна: потужність зросла з 22 до 27 кінських сил, а максимальна швидкість – з 80 до 90 кілометрів на годину.

Над оновленням працювало власне конструкторське бюро, створене при заводі.

Інженери-конструктори Запорізького автозаводу за роботою, 1960-ті роки, фото – ЦДКФФА України ім. Г. С. Пшеничного

Базова модель випускалася в період з 1960 до 1964 року, а модернізований ЗАЗ-965А – з 1962 до 1969 року.

Усього з 1960 по 1969 рік Запорізький автозавод випустив 332 106 «горбатих Запорожців»

Автомобілі другого покоління «Запорожців» – ЗАЗ-966, ЗАЗ-966В, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А та ЗАЗ-968М – випускалися до 1994 року.

Модифікації відрізнялися деякими дрібними змінами й удосконаленням двигуна.

Але головної проблеми позбутися так і не вдалося – двигун часто перегрівався, а водіям доводилося зупинятися на узбіччях і чекати, поки він охолоне…

Цікаві факти з історії легендарного «Запорожця»

– Основним прототипом ЗАЗ-965 був Fiat 600, принаймні у частині дизайну кузова, частково – незалежною пружинною задньою підвіскою, рульовим механізмом і трансмісією;

– «Запорожець» був єдиним автомобілем у СРСР, який також випускався з зміненими механізмами управління для людей з інвалідністю. Такі версії поширювалися через органи соцзабезпечення;

– Практично кожне покоління «Запорожців» в народі отримувало своє прізвисько: ЗАЗ-965 за характерну форму кузова називали «горбатим», а наступне сімейство ЗАЗ-966 і ЗАЗ-968 за виступаючі збоку забірники повітря прозвали «вухастими». Коли ж забірники на ЗАЗ-968М прибрали, машину назваи «мильницею»;

– Заднє і лобове скло авто були взаємозамінними;

– Також випускалися експортні варіанти «Запорожців». Вони мали торгове позначення Jalta («Ялта») або «Eliette» і відрізнялися від базових моделей поліпшеними споживчими якостями.

За матеріалами Романа Акбаша та мережі Інтернет


 

* Редакция сайта не несет ответственности за содержание материалов. Мнение авторов может не совпадать с мнением редакции.

Добавить комментарий
Имя
Сообщение

Комментарии:

нет комментариев
Лента статей
MISTO.ІНФОРМ
ПОЗИЦІЯ
ІНДУСТРІАЛЬНЕ ЗАПОРІЖЖЯ
МІГ
МЕЛИТОПОЛЬСКИЕ ВЕДОМОСТИ
ДІТИ ЗАПОРІЖЖЯ
ПОРОГИ
РАЦИОНАЛЬНАЯ ГАЗЕТА (АРХИВ)
ЗАПОРІЗЬКА СІЧ (АРХІВ)
РОСТ (АРХИВ)
КЛЯКСА. ГАЗЕТА ДЛЯ ШКОЛЬНИКОВ (АРХИВ)
СОДРУЖЕСТВО (АРХИВ)
ПРАВДА (АРХИВ)
УЛИЦА ЗАРЕЧНАЯ (АРХИВ)
ЗАПОРОЖСКИЙ ПЕНСИОНЕР (АРХИВ)
ВЕРЖЕ (АРХИВ)
МРИЯ (АРХИВ)
НАДЕЖДА (АРХИВ)
ГОРОЖАНИНЪ (АРХИВ)
БЕРДЯНСК ДЕЛОВОЙ (АРХИВ)
ОСТРОВ СВОБОДЫ (АРХИВ)
ЖУРНАЛ ЧУДО (АРХИВ)
АВТОПАРК (АРХИВ)
МИГ по ВЫХОДНЫМ (АРХИВ)
Про СМИ

Газета "МИГ" – издание с интереснейшей судьбой и историей. Первый номер ее, тогда еще "Комсомольця Запоріжжя", вышел 12 ноября 1939 года (с 1991 года "Комсомолець Запоріжжя" сменил название на "МИГ").

Все более 70-ти лет своего существования газета прошла вместе со страной, была активным участником всех этапов ее развития на пути к независимости Украины.

Журналисты газеты "МИГ" и ее дизайнеры – это профессионалы, опытные знатоки своего дела, поэтому не удивительно, что они – лауреаты многих областных, республиканских и международных конкурсов, обладатели различных стипендий. В свое время газета получила грант британского фонда WFD, грант посольства США в Украине и др.

В штате – более 50 сотрудников. Средний возраст – 38 лет. Каждый сотрудник (кроме водителей и уборщиц) имеет рабочий компьютер.

Газета имеет свою принципиальную позицию, никем не финансируется, ее владельцами издания являются сами журналисты.

С уважением,
редактор

Контакты

Адреса редакції:
69600, г. Запорожье, пр. Ленина, 152, 5-й этаж.

Запоріжжя та область | Новости Запорожья и области RSS 2.0 |